EL
El ele vererek gündeliği sürdüren kadınlar.Gelecek olan misafirler için sabah erkenden kalkılmış, damdaki ocak hazırlanmış, çay demlemek için ve kahvaltı için damı özenle temizlemişler ve gerekli malzemeleri çıkarmışlar. Hazırlanan gözleme içini bir kadın açtığı hamurlara koyarken, diğeri ocakta pişiriyor. Yani, kadın iş birliği, dayanışması.
EMEK
Çiğ köftenin ele geldiği ilk an.
Evde ağırlanan misafire gösterilen özenin bir
derecesidir çiğköfte Antep’te. Herkese yapılmaz, herkes için bu çaba
gösterilmez. Özel insanlar için bu yorgunluk, emek göze alınır. Yoğuran kişinin
tüm bedenini, gücünü kullanmasını gerektirir, terletir onu. Sonunda, hep
birlikte sofraya oturulur ve yoğurulan çiğköfte afiyetle yenir. Yoğuran kişi
için, misafirlerinin köftenin lezzetine vardığı ilk an, emeklerinin karşılığını
aldığı andır.
EVİN UĞURU
Umudun simgesi olarak madeni para.
Yapılan eve uğur getirsin diye, bu şekilde para
gömülürmüş. Evin bahtının güzel olması, dolayısıyla evin insanlarının da
bahtının güzel olması umut edilirmiş. GÖMÜ
Evin rutini, ruhu.
Antep evlerinde, yapılan gıda stoğunun, kilerin kuş
bakışı gözlenmesi. Evin alışkanlığını, düzenini yansıtıyor.
GÖĞE KARIŞAN KADINLAR
Anda kalan benliklerin göğü.
Misafirlerini annesiyle birlikte özenle ağırlamak için
tüm gücüyle uğraşan Gülsen Teyzenin, yaşanan günden anı kalmasını istemesiyle
ölümsüzleşen an.
HACIBABA'NIN SİMETRİSİ
Düzensiz simetrinin düzeni.
Bir şekle sığdırılamayacak bir mahallenin, damdaki tellere
sığması ve bu tellerden görülmesi. Çerçevenin dışındaki insanların evi olan
mahalleye evin damından bakmak, ilk bakışta algılanamayan bir simetriyi
gösteriyor.
KAPI
Evin kapısından benliğin kapısına.
Evin üstü ile evin içi, oradan da mahalleye giden yolu
açan kapı, insan benliğinin de geçişlerini yansıtıyor.
SIRAT
Bir noktadan diğerine geçişin felsefi algılanışı.
Gündelik hayatın akışında, yukarından izlendiğinin
farkında olmayan bir bireyin, geçiş anının gözlenmesi ve bu somut anın soyut
arka planının algılanması, fotoğraf karesinde donmuş.
TENEKEDEKİ HAYAT
İşlevini tamamlayan maddenin başka manada yaşamaya devam etmesi.
Uzun süre dayansın ve ekonomik olsun diye alınan
teneke salçaların işlevini tamamladıktan sonra başka bir form ile işlevsel
olarak yaşamaya devam etmesi, kadının hayatını ve benliğini nasıl kurduğunu ve
sürdürdüğünü de yansıtıyor.
YÜZEYİN ÜSTÜNDEKİ HAYAT
Damdaki rutin.
Doğu kültüründe damdaki hayatın ne kadar önemli
olduğu, benliğin ve dolayısıyla kültürün hayati bir parçası olduğu gerçeğini
yakalayan bir kareye şahit oluyorsunuz. Damsız gündelik, gündelik olmaz.
Yorumlar
Yorum Gönder